Zawieszenie lub unieważnienie e-podpisu

Podpis elektroniczny to bardzo wygodna metoda podpisu dokumentów online, która pozwala załatwić wiele rzeczy za pomocą urządzenia elektronicznego, bez wychodzenia z domu.

Podpis elektroniczny ma w swojej umowie określoną ważność. Czasami jednak są podstawy do tego, aby go unieważnić lub zawiesić.

Zawieszenie certyfikatu, następuje w przypadku podejrzeń, że istnieją przesłanki do unieważnienia kwalifikowanego podpisu. Stan zawieszenia nie może trwać dłużej, niż 7 dni.
Do tego czasu właściciel podpisu musi wyjaśnić wątpliwości, a wtedy zawieszenie zostanie uchylone. W przeciwnym razie certyfikat zostanie unieważniony.

Unieważnienie e-podpisu skutkuje jego całkowitym wykreśleniem z listy osób posiadających czynny podpis i nie ma możliwości przywrócenia ważności certyfikatu.

Kto może unieważnić podpis elektroniczny?

Unieważnienia dokonuje wydawca jego wydawca, ale wyłącznie gdy:
1. Zażąda tego osoba składająca podpis kwalifikowany lub osoba trzecia wskazana w certyfikacie.
2. Certyfikat został wydany na podstawie nieaktualnych, bądź nieprawdziwych danych.
3. Osoba składająca podpis nie przechowywała klucza prywatnego w odpowiedni sposób, przez okres ważności e-podpisu.
4. Osoba składająca podpis elektroniczny straciła pełną zdolność do czynności prawnych.
5. Wydawca nie dopełnił obowiązków określonych w ustawie.
6. Wydawca zaprzestaje świadczenia usług certyfikacyjnych i żaden inny kwalifikowany podmiot nie przejmuje jego obowiązków.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki złoży żądanie o unieważnieniu.