Podpis elektroniczny inaczej nazywany kwalifikowanym podpisem lub certyfikatem kwalifikowanym to nowoczesne narzędzie, które swoje zastawanie znajduje zarówno w życiu osobistym, jak również w pracy oraz biznesie. Warto podkreślić, że posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego znacznie usprawnia załatwienie wielu procedur urzędowych oraz biznesowych. E-podpis z certyfikatem posiada szerokie zastosowanie oraz umożliwia bezpieczne potwierdzenie tożsamości. W tej publikacji postaramy się przedstawić korzyści i wady e-podpisu.
Przypomnij sobie czym cechuje się kwalifikowany podpis elektroniczny.
Sprawdź, czy podpis tradycyjny ma większą moc prawną niż podpis kwalifikowany.
Podstawowe zalety podpisu elektronicznego:
- oszczędność czasu oraz pieniędzy,
- wygoda używania,
- możliwość podpisania dokumentów elektronicznych,
- szybkość działania,
- większa trudność w ?podrobieniu? w stosunku do tradycyjnego,
- łatwiejsza weryfikacja wprowadzanych zmian w podpisanych dokumentach,
- łatwość obsługi urządzeń oraz samego podpisu.
Największe wady podpisu elektronicznego:
- konieczność stosowania odpowiedniego sprzętu oraz infrastruktury informatycznej,
- koszty związane z ilością podpisów elektronicznych (w przypadku konieczności posiadania podpisu przez wiele osób),
- brak bezpośredniego powiązania pomiędzy podpisem, a cechami osobowymi osoby podpisującej dokument.
Gdzie można kupić podpis elektroniczny?
Kwalifikowany podpis elektroniczny sprzedają wyłącznie dostawczy usług zaufania, których na polskim rynku jest zaledwie kilku. Jednym z nich jest polecana i rekomendowana przez nas firma Certum. Nasze biuro od kilku lat jest autoryzowanym partnerem firmy Certum i zajmuje się sprzedażą i aktywacją podpisów elektronicznych dla naszych Klientów. Serdecznie zapraszamy do kontaktu naszymi specjalistami.
Jaki podpis elektroniczny wybrać?
Klient planujący zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego ma do wyboru kilka zestawów podpisów. W pierwszej kolejności powinien zdecydować czy woli e-podpis z fizyczną kartą i czytnikiem kart czy jednak wybiera mobilną opcję cyfrowego podpisu elektronicznego Simply Sign. Kolejną ważną decyzją od której również uzależniona jest cena zakupu podpisu elektronicznego jest okres ważności certyfikatu – 1 rok, 2 lata lub 3 lata. Ostatnią kwestią, której wyboru należy dokonać jest określenie czasu realizacji zakupu podpisu – do wyboru są 3 opcje: 30 minut, 24 godziny lub do 7 dni roboczych.