Podpisywanie umów przez Internet za pomocą e-podpisu z certyfikatem

Przedsiębiorcy (i nie tylko) coraz częściej korzystają z rozwiązań umożliwiających prowadzenie firmy oraz załatwianie spraw drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu. Wygodnym rozwiązaniem jest zawieranie umów przez Internet z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W jakich sytuacjach wymagany jest podpis elektroniczny z bezpiecznym certyfikatem?

W jakich dokumentach wykorzystuje się e-podpis z certyfikatem?

➡ Umowa o pracę

W przypadku umowy o pracę sam dokument może zostać podpisany zwykłym e-podpisem, ale należy sporządzić dodatkowe oświadczenie zawierające potwierdzenie warunków, które musi zostać opatrzone podpisem kwalifikowanym przez pracodawcę.

➡ Umowa zlecenie/o dzieło

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest potrzebny, gdy umowa zakłada przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji wyłącznej.

➡ Regulamin pracy, wniosek urlopowy

Wystarczające jest użycie zwykłego podpisu elektronicznego.

➡ Umowa agencyjna, kontrakt menadżerski

Wystarczające jest użycie zwykłego podpisu elektronicznego.

➡ Świadectwo pracy, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP:

Wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny.

➡ Złożenie sprawozdania finansowego:

Wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis zaufany.