Przedsiębiorcy (i nie tylko) coraz częściej korzystają z rozwiązań umożliwiających prowadzenie firmy oraz załatwianie spraw drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu. Wygodnym rozwiązaniem jest zawieranie umów przez Internet z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W jakich sytuacjach wymagany jest podpis elektroniczny z bezpiecznym certyfikatem?
W jakich dokumentach wykorzystuje się e-podpis z certyfikatem?
➡ Umowa o pracę
W przypadku umowy o pracę sam dokument może zostać podpisany zwykłym e-podpisem, ale należy sporządzić dodatkowe oświadczenie zawierające potwierdzenie warunków, które musi zostać opatrzone podpisem kwalifikowanym przez pracodawcę.
➡ Umowa zlecenie/o dzieło
Kwalifikowany podpis elektroniczny jest potrzebny, gdy umowa zakłada przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji wyłącznej.
➡ Regulamin pracy, wniosek urlopowy
Wystarczające jest użycie zwykłego podpisu elektronicznego.
➡ Umowa agencyjna, kontrakt menadżerski
Wystarczające jest użycie zwykłego podpisu elektronicznego.
➡ Świadectwo pracy, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP:
Wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny.
➡ Złożenie sprawozdania finansowego:
Wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis zaufany.