Narodowe Centrum Certyfikacji

Proces certyfikacji w ostatnich latach postępuje bardzo dynamicznie obejmując nie tylko sfery prywatnych firm, ale również państwowe jednostki administracyjne oraz urzędy. Dzięki zautomatyzowaniu wielu procesów w niedługim czasie obywatele zyskają możliwość do pełnego załatwiania prywatnych oraz biznesowych spraw zdalnie. W tych praktykach tj. podpisywaniu i zatwierdzaniu elektronicznych dokumentów niezbędny jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Cyfryzacja mino swoich pozytywnych aspektów i zmian wprowadza również wiele pojęć, których większość społeczeństwa wcześniej nie poznała. Dzisiaj wyjaśnimy czym jest Narodowe Centrum Certyfikacji, jak działa i czym się zajmuje.

Sprawdź, czym jest podpis elektroniczny w chmurze.
Zobacz, ile kosztuje podpis elektroniczny.

Czym jest Narodowe Centrum Certyfikacji?

Narodowe Centrum Certyfikacji to system informatyczny Narodowego Banku Polskiego zbudowany w celu realizacji zadań powierzonych NBP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
To główny urząd certyfikacji dla infrastruktury bezpiecznego podpisu elektronicznego w Polsce, prowadzony przez Departament Bezpieczeństwa Narodowego Banku Polskiego.

Jakie są zadania Narodowego Centrum Certyfikacji?

Narodowe Centrum Certyfikacji wykonuje zadania:

  1. tworzy i wydaje kwalifikowanym dostawcom usług zaufania certyfikaty służące do weryfikacji zaawansowanych podpisów elektronicznych lub pieczęci elektronicznych, o których mowa w 1. załączniku I lit. g, załączniku III lit. g i załączniku IV lit. h do rozporządzenia 910/2014, oraz certyfikatów służących do weryfikacji innych usług zaufania świadczonych przez kwalifikowanych dostawców (tzw. certyfikaty dostawcy usług zaufania);
  2. publikuje certyfikaty, o których mowa w pkt 1;
  3. publikuje listy unieważnionych certyfikatów, o których mowa w pkt 1;
  4. tworzy dane do opatrywania pieczęcią elektroniczną certyfikatów, o których mowa w pkt 1, oraz certyfikatów do weryfikacji tych pieczęci (tzw. certyfikaty narodowego centrum certyfikacji).

Dostawcy usług zaufania NCCert

Narodowy Bank Polski poprzez system Narodowego Centrum Certyfikacji prowadzi również rejestr dostawców usług zaufania. Kim są zatem dostawcy usług zaufania? To podmiotu świadczące usługi zaufania np. sprzedaż kwalifikowanych certyfikatów. Na polskim rynku występuje kilku dostawców usług zaufania.

Nasze biuro jest autoryzowanym partnerem jednego z nich – firmy Certum. Pomagamy klientom w zakupie kwalifikowanych podpisów elektronicznych i odnawianiu ważności certyfikatów e-podpisów. Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami – tutaj pełna oferta zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Podsumowując, Narodowe Centrum Certyfikacji pełni rolę głównego urzędu certyfikacji w krajowej infrastrukturze klucza publicznego związanej z kwalifikowanymi usługami zaufania