Ogólnie mówiąc, bezpieczny podpis elektroniczny ma za zadanie uwierzytelnienie dokumentów o mocy prawnej, potwierdzanie ich sygnaturą lub zawieranie umów za pośrednictwem internetu, bez konieczności wychodzenia z domu i składania podpisu własnoręcznego. Zagłębiając się w szczegóły, zobaczymy, że zastosowanie podpisu kwalifikowanego jest bardzo szerokie. Wśród najważniejszych sytuacji, w których sygnatura kwalifikowana weryfikowana certyfikatem okaże się przydatna należy wymienić
- elektroniczne zawieranie umów i podpisywanie dokumentacji w obrocie handlowym o charakterze cywilno-prawnym,
- składanie deklaracji celnych i związanych z oświadczeniem podatkowym,
- przesyłaniem zgłoszeń ubezpieczenia społecznego,
- podpisywanie faktur elektronicznych,
- otwieranie i rejestracja własnej działalności gospodarczej w CEIDG,
- podpisywanie wniosków i podań składanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,
- podpisywanie dokumentacji o charakterze medycznym.