Podpis elektroniczny stanowi alternatywę dla ręcznego podpisu, a dodatkowym celem było usprawnienie kontaktu z organami administracji publicznej. W porównaniu z tradycyjnym podpisem, nie sposób zauważyć korzyści płynących z używania e-podpisu
Podstawowymi zaletami możliwości potwierdzania tożsamości i autentyczności dokumentów w Internecie jest m.in.:
– wygoda w użytku,
– oszczędność czasu oraz pieniędzy,
– szybkość działania,
– łatwiejsza weryfikacja wprowadzanych zmian,
– większa trudność w podrobieniu w stosunku do odręcznego podpisu.
E-podpis znacznie ułatwia przedsiębiorcom wykonywanie codziennych obowiązków. Dzięki niemu można podpisywać ważne dokumenty wychodzenia z firmy. Pisma, które zostały potwierdzone w taki sposób mają dokładnie taką samą moc prawną jakby były podpisane własnoręcznie.
Certyfikat kwalifikowany wykorzystywać można m.in. podczas składania pism procesowych w postępowaniu, do kontaktu drogą elektroniczną z ZUS, nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez Internet, do podpisywania urzędowej korespondencji z podmiotami administracji publicznej, zawierania umów cywilnoprawnych, wystawiania faktur w formie elektronicznej oraz w wielu innych przypadkach podczas kontaktu z podmiotami zewnętrznymi.