Jak w praktyce wygląda użycie e-podpisu?

Większość osób zdaje sobie sprawę na czym polega bezpieczny podpis elektroniczny i gdzie można go użyć. Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą jednak jak wykorzystuje się e-podpis.
Profil Zaufany zdobyć można za darmo, natomiast certyfikat kwalifikowany wydawany jest odpłatnie. Zakupu dokonać można w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, CERTUM lub EuroCert.

Po dokonaniu zakupu – podpisaniu umowy i uzyskaniu certyfikatu nabywca otrzymuje dodatkowe narzędzia do składania podpisów:
– kartę kryptograficzną,
– oprogramowanie umożliwiające współpracę karty z komputerem.

Aby skorzystać z bezpiecznego podpisu kwalifikowanego właściciel musi za pośrednictwem komputera wygenerować odpowiedni skrót podpisywanego dokumentu, który jest określany indywidualnie do danego dokumentu. Następnie, przy użyciu oprogramowania szyfruje się formularz odpowiednim kluczem i wysyła do adresata.

Składanie formularzy w postaci elektronicznej staje się popularne wśród przedsiębiorców, ponieważ zwalnia z obowiązku tradycyjnych wizyt w urzędach i stania w kolejkach, a wszelkie sprawy urzędowe załatwić można w ciągu paru minut przy użyciu Internetu.